Vítejte na stránkách HASIČI DUBENEC.
Používáme cookies
Chceme, abyste sledovali vy nás, ne my vás. Pro správnou funkčnost webu nějaké cookies potřebujeme. Své nastavení cookies můžete změnit pomocí nastavení cookie.
Nastavení zobrazení

Všeobecné informace k letu

Havárie letadla Tu-154 poblíž Dubence (známá také jako “cigaretový let” ), je letecká nehoda, k níž došlo v sobotu 17. listopadu 1990 . Dopravní letadlo Tu-154M letecké společnosti Aeroflot provedlo nákladní let na trase Basilej – Moskva (přepravující náklad cigaret ). Hodinu po startu ale vypukl na palubě požár. Posádka letadla byla donucena k nouzovému přistání na poli u obce Dubenec, okres Trutnov. V důsledku nehody se letadlo zhroutilo a shořelo, ale nikdo ze 6 členů posádky nezemřel.

Jednalo se o:

 - velitele letadla (PIC) Viktor Vasilievič Stolyarov,

 - druhého pilota Sergeje Osipova

 - navigátora  Rashida Almesheva

 - palubního inženýra  Vladimira Andreeviche Ilyina

 - provozovatele letu  Sergeye Ilyashenka

 - inspektora Leonida Dmitrieviche Haika (zástupce velitele letky, seděl na místě radisty ).


Posádka Tu-154M SSSR-85664 měla provést nákladní let z Basileje do Moskvy, avšak vůli nedostatku nákladních letadel Aeroflot bylo na letiště v Basileji přistaveno běžné dopravní letadlo pro cestující. Na jeho palubu bylo naloženo asi 18 tun nákladu – 1217 krabiček cigaret Winston, které zabraly veškerý prostor letadla. Byly umístěny mezi sedadla, v uličkách a dokonce i v kuchyni ve střední části stroje. Kvůli tomuto uspořádání nákladu se posádka nemohla v případě potřeby dostat do zadní části trupu. Kolem 14:00 odletěla posádka SSSR-85664 z Basileje a 30 minut po vzletu vstoupila do vzdušného prostoru Československa.

Hodinu po vzletu, když se letadlo blížilo k polskému vzdušnému prostoru, letový počítač ohlásil: “Kouř v kabinách”, ale požární poplach se nespustil. Inspektor PIC, který vběhl do salonu, se přesvědčil o přítomnosti kouře, který vycházel z ventilačních otvorů. Posádka měla podezření na požár elektrického vedení a proto vypnula ventilační systém a odpojila napájení kabin. Piloti poté kontaktovali asi 100 kilometrů vzdálené pražské letiště a požádali o nouzové přistání. Řídicí jednotka jim dala pokyn, aby provedli pravou zatáčku a přiblížili se z přímky na dráhu č. 25 (v současnosti č. 24) .

Velitel letadla nařídil pilotům, aby zahájili nouzový sestup, a spolu s posádkou letu se pokusili požár uhasit. Kvůli stresu však piloti nepřešli k nouzové situaci, ale k normálnímu sestupu se svislou rychlostí 10 m / s (namísto 60-70 m / s). Mezitím se velitel letadla a letový operátor pokusili požár eliminovat vypouštěním hasicích přístrojů do větracích otvorů. Tento zákrok ale nebyl úspěšný a kouř stále sílil. Kvůli tomu předpokládali, že buď hořel motor č. 2 nebo ocasní technická část. SSSR-85664 byl ve výšce 7000 metrů, když se velitel letadla vrátil do kokpitu a uviděl, že piloti provádějí normální sestup, Nařídil jim proto, aby přešli na nouzový sestup. Palubní technik hlásil: “Všechny signály o poruše všech motorů jsou zapnuté, ale teplota a otáčky jsou normální, co mám dělat? …”.  S podezřením, že motor č. 2 (ocas) hořel, mu inspektor velitel letadla nařídil: “Vypněte druhý a nedotýkejte se prvního a třetího.”

Během nouzového sestupu (5 minut po první zprávě o požáru) začal do kokpitu pronikat kouř a rychle ho plnil, čímž dezorientoval posádku. Ta se pokusila kokpit vyvětrat otevřením větracích otvorů a protože bylo letadlo kvůli požáru již bez tlaku, otevřely se otvory snadno. Díky tomu bylo alespoň na chvíli vidět na palubní desku. Posádka si nasadila také kyslíkové masky, ale ve stresující situaci zapomněla přepnout mikrofony do polohy „Maska“, což je důvod, proč řídící letového provozu neslyšel hlášení z letadla a samotní členové posádky spolu měli potíže komunikovat. Navigátor navíc zapomněl zapnout nouzový signál .

Kurz letadla na začátku sestupu byl 170 ° a poté dosáhl 255 °, indikovaná rychlost se snížila ze 460 na 430 km / h. Přibližně v 15:17, ve výšce 2700 metrů, dopravní letadlo spadlo do mezery mezi mraky, což pilotům umožnilo vidět na zem a orientovat se. Ve výšce 2000 metrů letadlo spadlo do další vrstvy mraků. V 15:19 se posádka SSSR-85664 nacházela 134 kilometrů od Prahy v azimutu 260 ° (na západ). Když se spustil alarm přiblížení k zemi (CCOS), musel inspektor velitel letadla sundat masku, aby dal pilotům povel: “Vypadněte ze sestupu, ovládněte kormidlo, nyní dopadněte na zem.” Svislá rychlost letadla byla snížena na 8,5 m / s, poté se posádka pokusila vysunout klapky, ale kvůli poruše pohonu nebyly uvolněny. Větrací otvory byly také zcela otevřené, což posádce umožnilo lépe vidět palubní desku zvýšením ventilace kokpitu. Poté letadlo ve výšce 200–150 metrů vyšlo z mraků a posádka uviděla terén pod nimi, a pro přistání zvolila zorané pole.

V 15:21, 13 minut a 20 sekund po první zprávě o požáru, letící rychlostí 360 – 370 km / h rychlostí, přeletěla hořící paluba SSSR-85664 nad vesnicí Litíč a přistála na zoraném poli širokém 1700 metrů mezi obcemi Dubenec  a Nouzov v okrese Trutnov . Se zvednutým nosem se dopravní letadlo jemně dotklo země. Poté narazilo do jeden a půl metu vysokého násypu asfaltové silnice. Auto, které v té době jelo po silnici, dokázalo zabrzdit přímo před letadlem a zabránilo tak kolizi. Při nárazu došlo k odtržení příďového podvozku, vložka vyskočila a narazila do drátů vedoucích paralelně se silnicí. Přední část trupu udělala tři otočky a zastavila se asi 500 metrů od vesnice Dubenec. Ocasní část odpadla 200 metrů od ní.

Letové zapisovače neregistrovaly žádné požární signály a kouř nebyl detekován vůbec žádnými senzory. Hlavním důkazem požáru za letu byly nakonec očouzené věci členů posádky, stejně jako chaotické pohyby letadla během sestupu, charakteristické pro dezorientaci pilotů. Maximální hodnota vertikální rychlosti byla 20 m / s, to znamená, že nebyl použit nouzový sestup.

Podle závěru komise byla nejpravděpodobnějším zdrojem požáru galéra ve středním trupu. Jedna z krabic vibracemi z letu zmáčkla páčkový spínač elektrického sporáku umístěného pod deskou stolu a krabička s cigaretami stojícími přímo na sporáku se zahřála a poté vzplála, což způsobilo požár.

Všech 6 členů posádky dokázalo vystoupit z kokpitu a přesunout se do bezpečné vzdálenosti. Velitel letadla měl zlomená žebra, druhý pilot měl poranění hlavy a navigátor měl zlomenou klíční kost . Sanitky, které dorazily, je odvezly do nemocnice v Jaroměři. V důsledku nehody  se letadlo rozlomilo na několik částí a téměř úplně shořelo společně s nákladem cigaret.

publikováno: 3. 3. 2021 20:08, OI Admin